LINOLJEFÄRG MED TRADITION

0
39

På Ottossons Färgmakeri i lilla Genarp tillverkar Gunnar och hans kollegor linoljefärg som den gjordes förr. Den kallpressade råa oljan utvinns ur linfrön från den skånska slätten, och färgen ”rivs” med hjälp av de traditionella trevalsverken. Hjärtat i fabriken är de skickliga hantverkarna, med fingertoppskänsla för den unika blandningen av färgpigment och olja.

g_ottosson_farg_19 kopia

Gunnar Ottosson och hans kollegor på Ottossons Färgmakeri tillverkar linoljefärg som den gjordes förr.

TEXT ULRIKA LINDGREN FOTO OTTOSSONS FÄRGMAKERI

Det var på åttiotalet som Gunnar Ottossons kärlek till linoljefärg väcktes. Som konstnär provade han olika sorters tekniker och färger och linoljefärgen var överlägsen, upptäckte han snart. Bilderna fick ett ljus och ett djup som han saknade i allt annat måleri.
– Jag började experimentera med att tillverka mina egna linoljefärger och upptäckte en helt ny värld. Jag målade på trä med linoljefärg, jag målade på sten, jag målade på metall. Färgen hade en struktur och en doft som var oslagbar, och ytan åldrades med sådan värdighet.
Gunnar lärde sig allt mer och upptäckte en riktig kulturskatt. I mer än femhundra år hade linoljefärgen använts på hus och möbler i både Sverige och i stora delar av Europa. Fortfarande på 1950-talet var den helt dominerande. Men då, på åttiotalet, var den nästan helt bortglömd. Istället hade plastfärgerna tagit över, och det kom rapporter om ruttnande nya träfasader där fukt trängt in bakom plastskiktet. Gunnar Ottosson ville verka för en förändring, och det blev startskottet för Ottossons Färgmakeri. Idag arbetar han och hans tio hantverkare i Genarp, på den lilla fabriken som är lika anrik som hans linoljefärg. Fasaden består av handslaget tegel från tiden då fabriken byggdes, 1852 närmare bestämt, och både träpanel och puts inomhus och utomhus är förstås målade med linoljefärg. Taket är täckt av sedumväxter som suger åt sig fukt och ”äter” luftföroreningar. Precis som verksamheten i övrigt är byggnaden utformad med hänsyn till miljön.
– Linoljefärg är inte bara den överlägset bästa färgen vad gäller målningsresultatet och hållbarheten. Den är också miljövänlig, både för planeten och för den som målar! Lin odlas och tär inte på våra resurser, och själva linoljan bryts ned i naturen utan att lämna skadliga rester. Linoljefärg kan också användas helt utan tillsats av lösningsmedel, säger Gunnar.
Linoljefärgstillverkningen vid Ottossons Färgmakeri är ett riktigt hantverk. Det gäller att ha fingertoppskänsla för den unika blandningen av linolja och färgpigment, att förstå och bedöma olika pigments förhållande till linoljan. Pigmenten är individer, berättar Gunnar, och uppför sig på olika sätt när de blandas med linolja. I första hand är det den mekaniska bearbetningen i de traditionella rörverken och valsverken som påverkar hur färgen blir. Metoden kallas att ”riva” färg, det vlll säga finfördela pigmenten jämnt i linoljan.
– En del av våra färger river vi i modernare dissolvermaskiner, men speciellt naturpigmenten kräver valsverk för att fungera bra. Till den rivna färgpastan tillförs mer linolja tills färgen fått sin rätta viskositet. Då påminner den ganska mycket om tjock filmjölk. Det är viktigt att få till en bra balans mellan linolja och pigment. Om färgen är rätt balanserad och förvaras i en väl försluten burk så håller den sig i många år.
Linoljan på Ottossons Färgmakeri pressas från linfrön som odlas på den skånska slätten. Oljan tillverkas på fabriken och utvinns genom kallpressning, det vill säga oljan pressas ur linfröet utan att fröet hettas upp först. Metoden ger en ren och klar produkt, som tränger in på djupet och impregnerar på ett oslagbart sätt. Inte minst utomhus i grundstrykningar, berättar Gunnar, som också vill höja ett varningens finger:
– Den vanligaste linoljan ute i handeln är varmpressad linolja. Den varmpressade oljan är av sämre kvalitet och jag avråder faktiskt från att använda den. Fråga alltid efter kallpressad rå linolja.
Den nypressade linoljan lagras minst ett halvår innan den används, och under den tiden sedimenterar de oönskade slemämnena och faller till botten. Därefter tappas den klara, rena oljan av och är färdig att tas i bruk. En del av oljan förädlas dock vidare mycket gammal metod som består i att utomhus, under flera månader, utsätta oljan för naturligt solljus och syre. I processen oxiderar oljan, tjocknar och bleks av solljuset. Slutprodukten kallas soloxiderad linolja och används som tillsats till färgen vid slutstrykningen, för att förbättra glansen, utflytningen och torkegenskaperna.
Ottossons Färgmakeri tillverkar både standardkulörer och specialkulörer av olika slag.
– När vi skapar våra standardkulörer utgår vi alltid från de olika kulörbaserna, som består av enbart ett färgpigment och linolja. De olika baserna vägs in och blandas till en ny kulör. Köpenhamnsgrön, som ett exempel, utgörs av kulörbaserna järnoxidsvart, kromoxidgrön, grön umbra, guldockra och järnoxidgul, med tillsats av lite zinkvitt.
När vi tillverkar våra specialkulörer så ber vi kunden om en förlaga: Kanske en gammal färgflaga eller ett föremål i den nyans som önskas. Det är en utmaning att hitta exakt rätt nyans och rätt kombination av olika kulörbaser, och det är där vår långa erfarenhet kommer in. Jag brukar säga att blandningsprocessen har slående likheter med en kock som kryddar sin gryta. Man ”smakar av”, precis som kocken, men i vårt fall med ögonen och inte med tungan! När färgen är klar kontrollerar vi den och godkänner. Därefter lagras den eller fylls på bleckburkar, för hand. Det är ett riktigt industriellt hantverk, från idé till färdigblandad färg, berättar Gunnar.
Vad vill du säga till den som vill prova linoljefärg?
– Du kommer inte att ångra dig! Linoljefärgen är både behaglig att jobba med och väldigt dryg, den ska strykas ut tunt, mycket tunnare än andra färger. Dessutom ger den en så vacker yta som åldras med behag. En viktig sak är att den är helt fri från lösningsmedel och därmed skonsam mot den som målar. Många tror att linoljefärg och oljefärg är samma sak, men det är det inte alls. En oljefärg innehåller syntetiska alkydoljor och kräver lösningsmedel för att vara målningsbar, medan linoljefärgen bara innehåller ren linolja och färgpigment. En annan fördom är att linoljefärg är mycket dyrare än ”vanlig” färg. Det är den inte. Eftersom den är så dryg så är den alltid billigare än annan färg.

02 linblomma Linoljefärg linoljefärg2

Marktkirche zum Heiligen Geist in Clausthal-Zellerfeld. Sie ist die größte Holzkirche Deutschlands und gehört durch ihre Architektur und Innenausstattung zu den bedeutendsten Baudenkmälern des norddeutschen Barock.  Im Jahre 1642 wurde das evangelische Gotteshaus an Pfingsten, dem Fest des Heiligen Geistes, eingeweiht. Altar, Kanzel, Taufe, Weihnachtsengel und Orgelprospekt zählen zu den bedeutendsten Zeugnissen sakraler Schnitzkunst des 17. und 18. Jahrhunderts in Deutschland. Beide Türme wurden 2008 und 2009 erneuert.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY